• kanaalkom
  • kanaalkom 2
  • kanaal 1
  • kanaal 2

Clubuitstap 2008: Dijle

 

Naar jaarlijkse traditie ging ook dit jaar de clubuitstap door en bezochten we weerom enkele locaties en clubs. Aansluitend op de uitstap van vorig jaar (Charleroi-Brussel) die eindigde aan de Zenne werd dit jaar het traject verder gezet richting Antwerpen.

joomplu:293
Omdat een zeekanaal niet direct 'ons ding' is en hier niet echt iets te beleven valt, ging de aandacht deze keer naar het kanaal Leuven-Dijle en de Dijle.

De busrit ging 's morgenvroeg vroeg al van Leopoldsburg naar Leuven waar we in de kanaalkom opgewacht werden door VVW Leuven. En zoals voorzitter Hugo Van Criekinge het wist te verwoorden, dit is zeker een punt dat wij met Leuven gemeen hebben; beide clubs liggen op het keerpunt van het kanaal.

Na het uitwisselen van de clubwimpels nam Tinus Daniëls het woord. Met een mooie presentatie wist hij in geuren en kleuren een overzicht en historiek te schetsen van kanaal en club. Iedereen kon zich een duidelijk beeld vormen waar alles gesitueerd was en wat we die dag zouden gaan bezoeken.

Met de gezellige ontvangst met koffie en koekje door het team van VVW Leuven, de interessante uitleg en het welkomspakket dat iedereen ontving kunnen we niet anders dan deze zomer terugkeren.

joomplu:301

Spijtig genoeg is de dag kort en konden we niet langer blijven. De bus stond reeds klaar om ons verder te voeren naar een eerste halte op het kanaal Leuven-Dijle, het sas van Tildonk.

Het unieke karakter van de sluizen op dit kanaal noopte ons deze van kortbij te bekijken. De rondingen in het sas zijn typisch voor al de sluizen op dit kanaal. Het historisch en geklasseerde gebouw ernaast nemen we er graag bij. Vroeger sashuis, hotel, café en rustplaats voor de paarden is Café Maritime heden een gezellige stopplaats met een specifiek interieur en een rijkelijk gevulde menukaart. Met het prachtige weer die dag was het reeds aangenaam vertoeven op het terras.

joomplu:323

Na de stop in Tildonk-Sas ging het verder richting Mechelen. Onderweg passeerden we tal van vergane industriële glorie waaraan dit kanaal zijn bestaan te danken had. In Kampenhout zagen we vanaf de brug nog net het oudste sas op dit kanaal, nl Sas-Kampenhout.

Via Planckendael, waar ook een aangename stopplaats is, ging het richting binnenhaven in Mechelen.

De stad Mechelen is de laatste jaren aan een inhaalbeweging begonnen. Het motto 'Mechelen, stad in volle vaart !' heeft dan voor ons een dubbele betekenis. De stad is dan wel niet gelegen aan een vaart, de verbinding met de Dijle en de verschillende Europese 'Waterfront' projecten, hebben zeker de combinatie stad en water tot hun recht laten komen.

In de mooie gerestaureerde brouwerij Lamot werden we verwacht voor het middagmaal. Niettegenstaande er spijtig genoeg een deel van het brouwerijcomplex en zijn unieke gevel is verdwenen heeft men toch een mooie combinatie van nieuw en oud aan dit gebouw weten te combineren.

De inrichting is gezellig met mooi uitzicht over de haven en tal van multifunctionele ruimtes zijn voorzien, bruikbaar voor bijna elke gelegenheid.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er met elk 'type" bezoeker rekening gehouden wordt! Maar waar een wil is, is een weg. Zeker als je honger hebt.

 

Buiten een wat minder bereikbare soepketel was het eten voortreffelijk.

Een wandeling van de Haverwerf met zijn idyllische en historische gevels naar de Benedensluis aan de Winketkaai was genoeg om het eten te laten zakken.

Neem daar het prachtige weer bij, windstil met een blauwe hemel, en het is echt genieten.

Aan de Benedensluis stond de bus ons op te wachten voor de volgende etappe.

Als we Dijle, kanaal Leuven-Dijle en Zenne combineren kunnen we niet anders dan terechtkomen in het Zennegat.

Herinneringen van voorbije toervaarten met stormwinden en regen verzwolgen in het niets bij de taferelen die we nu zagen. Alles lag er nu zo rustig en heilzaam bij dat alle nare dromen bij deze vergeten zijn en het Zennegat terug een plaats op de kaart krijgt.

Deze keer hadden we nu wel de tijd om duidelijk het onderscheid tussen Zenne, kanaal en Dijle te maken.

Volgende stopplaats was Klein-Willebroek. De plaats waar eens het kanaal Brussel-Willebroek eindigde en in de Rupel overging.
Vandaag is het sas van Klein-Willebroek terug open voor de pleziervaart en kan je vanaf de Rupel schutten naar de 'Willebroekse Vaart'.

Even weg van getijden en genieten van de rust in dit oude schippersdorp. Vanaf het water bijna onzichtbaar maar vanaf de wal eens zo mooi. Dit is een stopplaats die we niet meer mogen laten liggen.

Stilaan kwam het einde van de dag in zicht. Op naar onze laatste halte.

AYC en VYCA, 2 Antwerpse VVW clubs, hadden vorig jaar hun oude stek in het Lobroekdok verlaten om zich te vestigen in het nieuw ingerichte Kempisch Dok.

Een bezoekje was het zeker waard en heeft ons een idee gegeven hoe beide clubs vandaag gehuisvest zijn. We kunnen natuurlijk niet hun rekening maken maar op waterkwaliteit en infrastructuur zijn ze er zeker op vooruit gegaan.

Na een bezoek aan beide clubboten was het tijd huiswaarts te keren. Moe en voldaan maar Leuven, Mechelen, Dijle, Willebroek en het Zennegat zijn voortaan geen onbekenden meer.

Meer foto's vind je terug in het fotoalbum.

Copyright © 2016 Jachtclub Leopoldsburg. Alle rechten voorbehouden.