• IMG 20190502 111435773 4
  • IMG 20190418 150930210 3
  • IMG 20190418 151016102 3
  • Knipsel2

Op clubbezoek "Kanaal Charleroi-Brussel"

Zondag 18 februari was weerom een dag waarop we op ontdekkingstocht vertrokken om ergens langs het water een regio en/of watersportclubs op te zoeken.
Met een volle bus vertrokken we deze keer richting Kanaal Charleroi-Brussel, een vervolg op het parcours Maas en Boven-Samber van vorig jaar. Dankzij de 260km bevaarbare kanalen heeft de provincie Hengouwen één en ander te bieden aan de watersporter. En wat zeker in deze regio niet mag ontbreken is een bezoek aan de fameuze hydraulische liften van het 'Canal du Centre', de nieuwe scheepslift van Strépy en het hellend vlak van Ronquieres.

Onze eerste stopplaats was SNEF Yachting in Seneffe, de plaats waar het Canal du Centre uitmondt in het kanaal Charleroi-Brussel. En van een warm onthaal mogen we spreken. Niet alleen was Vlaanderens vlag gehesen, ook het ganse bestuur stond ons op te wachten.

Klik hieronder op 'Lees meer...' om verder te lezen.


Als blijk van dank en vriendschap werden de wimpels uitgewisseld met de voorzitter van SNEF Yachting, dhr Paul Philippot, die ons in een warm Nederlands te woord stond en iedereen welkom heette.

Terwijl we ondertussen van de club een koffie aangeboden kregen vertelde de heer Francis Jacobs, ondervoorzitter van de afdeling toervaren, wat meer over SNEF Yachting, de infrastructuur, de vaarmogelijkheden en toeristische bezienswaardigheden in de regio.

Verschillende onder ons waren verrast door de grootte van de haven en de beschikbare voorzieningen. Een mooie 'Capitainerie' wordt dit seizoen in gebruik genomen en weldra zal de volledige haven vernieuwd zijn. Dit zal voortaan een gegarandeerde stopplaats worden in die regio.
Wij danken nogmaals onze Waalse watersportvrienden voor de ontvangst in hun club. Pierre Dupont, de havenmeester, zal een aantal van ons zeker deze zomer terugzien.
Voor verdere inlichtingen kan je altijd op de website terecht van SNEF Yachting.

Ondertussen hadden we al redelijk vertraging opgelopen en moesten we het geplande bezoek aan Ronquieres laten vallen. De rit ging vanuit Seneffe meteen naar het begin van het oude 'Canal du Centre historique'. Sinds de ingebruikneming van de nieuwe scheepslift in Thieu-Strépy, krijgt het oude gedeelte tussen La Louvière en Thieu een toeristische bestemming.



De eerste stop was een bezoek aan lift nr 1 in Houdeng-Goegnies.
Het was deze lift waar in januari 2002 een deur naar beneden kwam en daarmee alle doorgaand verkeer op dit kanaal onmogelijk werd. Omdat de hydraulische liften als werelderfgoed zijn geklasseerd is renovatie niet altijd evident. Deze bepaalt namelijk dat alles met oorspronkelijke materialen en technieken wordt gerenoveerd. Duidelijk was te zien dat dit geen reparatie van de defecte onderdelen maar een volledige renovatie van de lift is. Men verwacht dat de lift in 2008 terug wordt opengesteld voor de pleziervaart.
Net voor de lift ligt een boot 'Les Deux Soeurs' (de 2 zusters) in erbarmelijke toestand. Nog erger is dat dit één van de weinige overblijvende 'Baquet de Charleroi' is, een model van boot die indertijd speciaal voor deze kanalen ontwikkeld is.
Ondertussen naderde de middag en wandelden we verder tot de 'Cantina des Italiens'. Dit was indertijd een kampement voor de Italiaanse gastarbeiders die kort na WO II in België kwamen werken. Momenteel is hier de Henegouwse toeristische dienst en een museum gevestigd. De Cantina beschikt ook over een restaurant waar je zowel individueel of met groepen terecht kan.

Na de koffie bracht de bus ons een 3-tal km verder naar de kerk van Houdeng-Améries. Van hieruit was een wandeling voorzien langs het kanaal en konden we zo langs lift nr2 en nr3 te voet afdalen.
Gelukkig stond de lift aan de rechteroever boven zodat hier heel duidelijk de enorme zuiger onder de bak zichtbaar was. Met een lengte van 19m en diameter van 2m niet direct iets om naast te kijken.


Beneden lift nr3 wachtte de bus ons reeds op voor de volgende étappe, de nieuwe scheepslift van Thieu-Strépy. Nog maar net vertrokken of het 102m hoge gebouw van de scheepslift rijst pompeus boven de daken van de huizen uit.
Pas als je voor het gebouw staat krijg je een echte indruk van deze afmetingen. Met de 2 afzonderlijke bakken kunnen schepen tot 1350 ton in 40 minuten een hoogteverschil van 73,15m overbruggen.
Het bezoek aan de machinezaal was meer dan de moeite en gaf een duidelijk beeld van de constructie, de werking en onderhoud van deze lift. Door een misverstand werden we de foutieve projectiezaal ingestuurd en kregen we een verward en onvolledig overzicht van 'De uitblinkers van het land'. De echte film gaf dan wel een mooi overzicht van de 20 jaar werkzaamheden aan de sluis.
Zo lang de stremming op het historische centrumkanaal van kracht blijft kan de pleziervaart nog gebruik maken van de scheepslift van Strépy. Nadien is deze uitsluitend voorbehouden aan de beroepsvaart. Na dit bezoek ging de rit verder richting Brussel. Met de opgelopen vertraging was het weerom niet mogelijk het hellend vlak van Ronquieres te bezoeken. We zullen dus noodgedwongen met de boot moeten terugkomen om dit te beleven.

Verder passeerden we Ittre waar net voor sluis 5 de InterYacht Club Nautique de Ittre is terug te vinden. Met een verval van 13,50m was dit vroeger één der grootste sluizen in België.

Na de industriële restanten van de 'Forges de Clabecq' komen we terug op Vlaams grondgebied in de buurt van de Zenne, eens de bedding van het oude kanaal Charleroi-Brussel. De Zenne, ook gekend als de riool van Brussel, draagt echter bij aan een uniek verschijnsel. Dankzij specifieke soorten bacteriën in de lucht wordt hier bier van spontane gisting gebrouwen, nl. lambiek bier. Het eindproduct is door ons allen beter gekend als geuze. Hoe konden we deze 'watergebonden' activiteit links laten liggen op onze weg ?
Met een bezoek aan de artisanale brouwerij Boon in Lembeek, één van de voorvechters voor het behoud van de geuze, waren we aan het juiste adres.


Gelukkig trotseerden onze gidsen Mart en Annie de kou tijdens het wachten op ons. Al snel leerden we dat lambiek brouwen iets anders is dan gewoon bier; dat geuze een mengeling is van oudere lambiek en bij de bereiding deze bijna dezelfde handelingen ondergaan als een champagne. Vandaar dan ook de naam 'Champagne de Bruxelles'. Als bekroning tijdens dit bezoek hadden we zelfs de gelegenheid even met de brouwer Frank Boon zelf te praten en zagen we dat brouwer zijn ook een stiel is van hard labeur en thuis zijn van alle markten.

Was het nu een gevolg van de lucht of al die flessen rondom ons. De zin naar het nuttigen van een echte geuze groeide alsmaar en zo gidste onze twee dames de ganse groep doorheen Lembeek naar café 'De Kring'. Onder het grote scherm waar de match Gent-Genk werd gespeeld nuttigden we allen geuze, kriek, framboos, oude-geuze of een marriage-parfait en proefden duidelijk het verschil tussen andere zoetigheden die ons als geuze of kriek worden voorgeschoteld. Weerom leerden we iets waarop we als Belg fier moeten zijn.

Nadat iedereen zijn dorst gelest had was het méér dan tijd huiswaarts te keren.

Meer foto's van deze dag vind je terug in het fotoalbum.

Copyright © 2020 Jachtclub Leopoldsburg. Alle rechten voorbehouden.

Deze website maakt gebruik van cookies om U toe te laten door de website te bladeren. Deze cookies worden noch manueel noch automatisch verwerkt voor verder gebruik.
Akkoord Niet akkoord